FANDOM

Czarodziejka z Księżyca (jap. 美少女戦士セーラームーン Bishōjo senshi Sērā Mūn, pl. Piękna wojowniczka Sailor Moon; ang. Sailor Moon) – seria stworzona przez mangakę Naoko Takeuchi. Fred Patten przypisuje jej popularyzację idei zespołu magicznych dziewczyn[1], a Paul Gravett przypisuje serii "rewitalizację" samego gatunku magical girl[2]. Czarodziejka z Ksieżyca przedefiniowała gatunek magical girl, jako że poprzednie bohaterki tego gatunku nie wykorzystywały swoich mocy do walki ze złem, a stało się to jednym ze standardowych archetypów tego gatunku[3].

Historia serii skupia się na odrodzeniu obrończyń królestwa, które kiedyś rozciągało się w Układzie Słonecznym, oraz przedstawia ich walkę z siłami zła. Głównymi postaciami są Sailor Senshi (jap. セーラー戦士) (nazywane w Polsce Czarodziejkami, czy też wojowniczkami) – nastolatki, które mogą przekształcić się w bohaterki. Ich imiona pochodzą od Księżyca i nazw planet Układu Słonecznego. Użycie słowa "Sailor" pochodzi od stylu dziewczęcych mundurków szkolnych popularnych w Japonii, strój marynarski (jap. セーラー服 sērā-fuku, ang. sailor fuku), na których Takeuchi wzorowała mundury wojowniczek. Elementy fantastyki w serii są mocno symboliczne, często oparte na mitologii.

Przed powstaniem mangi Czarodziejka z Księżyca, Takeuchi stworzyła mangę Hasło brzmi: Sailor V, której akcja koncentruje się wokół tylko jednej wojowniczki – Minako Aino. Autorka opracowała pomysł, gdy chciała stworzyć uroczą serię o dziewczętach w przestrzeni kosmicznej, a jej redaktor zasugerował, że powinna ubrać je w sailor fuku[4]. Gdy zaproponowano stworzenie serii anime o Czarodziejce V, koncepcja została zmodyfikowana przez Takeuchi tak, aby Czarodziejka V stała się już tylko jedną z członkiń zespołu. Powstała manga połączyła elementy popularnego gatunku Magical Girl i Super Sentai, które Takeuchi podziwiała[5], czyniąc Czarodziejkę z Księżyca jedną z pierwszych serii łączących oba te gatunki.

Rezultatem mangi było powstanie spin-offów oraz innych rodzajów mediów, w tym bardzo popularne anime, jak i produkcje muzyczne, teatralne, gry wideo oraz seria tokusatsu (PGSM). Chociaż większość pojęć we wszystkich produkcjach pokrywa się, często występują znaczne różnice, a więc ciągłość między tymi formami pozostaje ograniczona.

W skład serii wchodzą następujące elementy:

Komiks Czarodziejka z KsiężycaEdytuj

Od stycznia 1997 roku został wydany komiks „Czarodziejka z Księżyca”, rysowany według serialu. Pojawiał się raz w miesiącu. Ostatni numer komiksu (12/99, odcinek 58R) został wydany w grudniu 1999 roku. Wydawcą komiksu był nieistniejące już wydawnictwo TM-SEMIC.

Magazyn Sailor MoonEdytuj

Magazyn był wydawany co miesiąc, jednakże czasami pojawiał się co dwa miesiące. Wydawany był przez nieistniejące już wydawnictwo TM-SEMIC i był drugą publikacją poświęconą Salior Moon (pierwszą był komiks). Rozpowszechniany był w latach 97-99, czyli kiedy w Polsce panowała swoista „moda” na to anime. Zawarte w nim teksty były głównie tłumaczeniami z języka włoskiego (oprócz listów i serdeczności), dlatego często zdarzały się błędy w publikacji.

PrzypisyEdytuj

  1. Fred PattenWatching Anime, Reading Manga: 25 Years of Essays and Reviews
  2. Paul Gravett: Manga: Sixty Years of Japanese Comics, Harper Design, s.78, ISBN 1-85669-391-0
  3. Sailor Moon
  4. [Naoko Takeuchi, Sailor Moon, Tom 2 shinsōban, Kōdansha, isbn 4-06-334777-X
  5. Public Interview with Takeuchi Naoko

Więcej z Fandomu

Losowa wiki