FANDOM

Mamoru Chiba
Mamoru Chiba
Pierwsze wystąpienie: akt 1 (manga)
odc. 1 (anime)
odc. 1 (Crystal)
akt 1 (PGSM)
Seiyū: Tōru Furuya
Kenji Nojima (Crystal)
Informacje
Przynależność: Księżycowe Królestwo, Kryształowe Tokio
Miejsce zamieszkania: Azabu-Jūban, Minato-ku, Tokio
Zawód/zajęcie: Trzecioklasista Prywatnego Liceum Moto Azabu, później student na Wydziale Medycyny Uniwersytetu K.O. (manga i Crystal)
Student na Politechnice Azabu (anime)
Aliasy: Mamo-chan
Formy: Tuxedo Mask, Książę Endymion, Król Endymion;
Moonlight Knight (tylko anime),
Endō (manga),
Metalia Endymion (tylko PGSM)
Powiązania: Solar System Senshi, Shitennou, Ittō Asanuma, Motoki Furuhata
Dane osobowe
Data urodzenia: 3 sierpnia
Wiek: 17–19
Wzrost: 175 cm
Płeć: Mężczyzna
Gatunek: Człowiek
Grupa krwi: A
Krewni: nieżyjący rodzice
Usagi Tsukino (przyszła żona)
Chibiusa Tsukino (przyszła córka)
Kousagi Tsukino (przyszła córka)

Mamoru Chiba (jap. 地場衛 Chiba Mamoru) – jeden z głównych bohaterów z serii Czarodziejka z Księżyca stworzonej przez Naoko Takeuchi. Jest współczesnym wcieleniem Księcia Endymiona, a także prawdziwą tożsamością Tuxedo Mask. W XXX wieku znany jako Król Endymion, kiedy to razem ze swoją żoną Nową Królową Serenity rządzi Kryształowym Tokio. Jest przyszłym ojcem Chibiusy.

CharakterystykaEdytuj

Mamoru Chiba jedyną główną postacią męską w serii. Jest często przedstawiany jako postać opanowana i zamknięta w sobie. W anime studiował na Politechnice Azabu, a w mandze w K.O. University. W młodym wieku stracił rodziców w wypadku samochodowym. To zablokowało jego wspomnienia z dzieciństwa swojego obecnego życia i odblokowało wspomnienia jego poprzedniego życia jako Księcia Endymiona[1]. Na początku serii nawiedzały go sny o tajemniczej Księżniczce. Był nieświadomy swojej podwójnej tożsamości jako Tuxedo Mask, ma bóle głowy i wizje za każdym razem, gdy Usagi wpada w kłopoty. Sprawia to, że nieświadomie przemienia się w Tuxedo Mask. Jako Mamoru próbuje złożyć w całość swoje dziwne sny, a jako Tuxedo Mask stara się przypomnieć sobie swoją przeszłość i tożsamość, w trakcie poszukiwania Księżniczki. Na początku mangi szuka Srebrnego Kryształu w przekonaniu, że w pełni przywróci on jego wspomnienia. W anime szuka go, gdyż Księżniczka Serenity go o to prosi we śnie.

Mamoru i Usagi zostają parą w serii, choć początkowo się nienawidzą. W anime Usagi i Mamoru nie znają swojej wspólnej historii i nie wiedzą, że działają razem jako Czarodziejka z Księżyca i Tuxedo Mask. Zarówno w mandze jak i w anime on i Usagi czują do siebie niechęć, a ich romantyczne uczucia rozwijają się później. W anime Mamoru wyjaśnia, że gdy Usagi się zbliża z jakiegoś powodu czuje się zmuszony do obrażania jej. W mandze ich uczucia rozwijają się zanim odkrywają swoją tożsamość[2]; w anime ich wzajemne uczucia pojawiają na krótko przed objawieniem ich prawdziwej roli[3]. Kiedy zostają parą, pozostają sobie głęboko oddani, a ich miłość przetrwa wiele prób. Usagi nazywa go zdrobniale Mamo-chan. Po dwóch latach bycia razem Mamoru daje Usagi pierścionek zaręczynowy na lotnisku[4]. Ich ślub został pokazany na samym końcu mangi[5]. W przyszłości stają się królem i królową i mają razem dziecko, które nazywają Małą Damą, ale w większości serii znana jest jako Chibiusa.

Manga ukazuje historię Mamoru szerzej, pokazując, że wypadek zdarzył się w dniu jego urodzin[6]. Mamoru również zmaga się ze swoją tożsamością i funkcją w całej mandze, martwiąc się najpierw o jego prawdziwą naturę, a później, gdy wchodzi w drogę Sailor Senshi[7]. W mandze posiada także psychometryczne moce, które również pojawiły się w anime, ale nie podano ich nazwy. Przejawia się to w jego zdolności do widzenia i odczytywania snów, mocy uzdrawiania ludzi i monitorowania stanu Ziemi. W mandze Mamoru również ma przebite lewe ucho.

Anime raczej nie rozwija na tyle historii Mamoru, ale pokazuje go bardziej towarzyskiego niż w mandze. Wykazuje zainteresowanie w wielu przedmiotach i okazuje się być bardzo inteligentny[8]. Musical Kakyuu-Ouhi Kourin - The Second Stage Final pokazuje, że jego aspiracją jest zostanie lekarzem.

PostacieEdytuj

Pierwsze wystąpienie
Forma Manga Anime Live-action Crystal
Mamoru Chibaakt 1odcinek 1akt 1odcinek 1
Tuxedo Maskakt 1odcinek 1akt 1odcinek 1
Książę Endymionakt 9odcinek 35akt 25odcinek 9
Dark Endymion / "Endō"akt 10odcinek 36odcinek 10
Metalia Endymionakt 48
Moonlight Knightodcinek 49
Król Endymionakt 18odcinek 83odcinek 19
Evil Tuxedo Maskakt 50

Metalia EndymionEdytuj

Metalia Endymion

Metalia Endymion (tylko PGSM)

W PGSM, aby ratować Ziemię, przetrzymywany w Królestwie Ciemności Endymion (wówczas Mamoru) decyduje się zaabsorbować w sobie energię Metalii, by ją pokonać. Zignorował ostrzeżenia Beryl powiedział tylko, że jest od niej silniejszy, bo jest Księciem Ziemi i ma wsparcie Księżycowej Księżniczki. Jak się później okazało od początku chodziło mu o zniszczenie Metalii w jego wnętrzu poprzez zabicie jego samego. Próbował skłonić do tego Kunzite, gdy Metalia zaczynała już przejmować nad nim kontrolę. Dark Endymion po dopełnieniu tego procesu. Ostatecznie zostaje zabity przez Czarodziejkę z Księżyca (Usagi), której w dokonaniu tego pomogła wizja wspierającego ją Mamoru. Dzięki mocy Kryształu odradza się ponownie jako Mamoru razem z Usagi.

AktorzyEdytuj

Tłumaczenie imienia i nazwiskaEdytuj

W kanji nazwisko Chiba składa się z dwóch części: (地, chi) "ziemia" i (場, ba) "miejsce", co daje nam określenie kogoś, kto żyje tu, na Ziemi, czyli Księcia Ziemi (Prince of Earth - Endymion); imię Mamoru (衛) oznacza ni mniej ni więcej tylko "ochraniać", czyli obrońcę. W angielskiej wersji anime nadano mu imię Darien, które również oznacza obrońcę, opiekuna.

Ponadto Endymion w mitologii greckiej był pięknym młodzieńcem, ukochanym bogini Selene (bogini Księżyca).

GaleriaEdytuj

Pierwsze anime
Anime Crystal
Manga, serial live action i musicale

PrzypisyEdytuj

  1. Tom 1, Akt 3
  2. Tom 1, Akt 3
  3. Odcinek 34
  4. Tom 16, Akt 43
  5. Tom 18, Akt 52 mangi Sailor Moon
  6. Tom 1, Akt 3
  7. Tom 13, Akt 37
  8. Odcinek 108